Onderwijs

Onderwijs

Ons onderwijs

Wij bieden kwalitatief hoogstaand onderwijs voor mavo-, havo-, en vwo-leerlingen. Op het Al Amana College hechten we grote waarde aan het welzijn en de tevredenheid van onze leerlingen. Ons doel is ervoor te zorgen dat ieder kind zich thuis voelt en elke dag met plezier naar school gaat. Om dit te bewerkstelligen, streven we naar een positieve en respectvolle sfeer, zowel binnen het docententeam als in de klas en daarbuiten.

Focus op ontwikkeling en intrinsieke motivatie

Onze hoofdtaak is het verzorgen van kwalitatief hoogwaardig onderwijs. Dat vraagt om een veilig en fijn pedagogisch leerklimaat, waarin leerlingen en medewerkers met plezier werken en uitgedaagd worden om te presteren naar hun beste kunnen. We geloven in intrinsieke motivatie als basis voor leerontwikkeling en willen dat onze leerlingen onze school verlaten met kennis, vaardigheden, zelfvertrouwen en een positief zelfbeeld.

Open leerhouding

In ons onderwijs vinden wij een open leerhouding van groot belang. Een open houding naar elkaar en naar de samenleving kenmerkt ons, waarbij we steeds verbinding zoeken met die samenleving. Op school worden de leerlingen gestimuleerd voor hun mening uit te komen en deze te beargumenteren. Ook leren ze waardering te hebben voor mensen die anders denken of anders zijn. Onze islamitische grondslag maakt de school een vertrouwd en prettig ‘tweede thuis’ voor leerlingen en een geruststellende voortzetting van de thuisopvoeding voor ouders.

Eigenaarschap

Op het Al Amana College vinden wij eigenaarschap belangrijk. Wij willen dat leerlingen leren om de verantwoordelijkheid te nemen in hun eigen leerproces. Daarbij is het belangrijk dat zij regelmatig reflecteren op hun eigen handelen. Hierbij worden zij ondersteund door hun mentor en hun docenten.

Ondersteuning en Begeleiding

Binnen het Al Amana College is er een ondersteuningsstructuur die erop is gericht de leerlingen vanuit hun onderwijs- en ondersteuningsbehoeften op een zo passend mogelijke manier te begeleiden. Dit doen we door een sterke basisondersteuning neer te zetten en daarbovenop, voor wie dit nodig is, extra ondersteuning aan te bieden. Per kind is er zicht op ontwikkeling en wordt gekeken naar hoe het onderwijs en de begeleiding vormgegeven dient te worden. Alles met het doel om de leerlingen met een goed gevulde rugzak uit te laten stromen, waarbij ze voldoende voorbereid zijn om een positieve bijdrage te leveren aan de samenleving en om hun plek in de maatschappij te verwerven.

Positive Behaviour Support

Het Al Amana College streeft naar een veilig schoolklimaat waarin onderwijs, zorg en begeleiding zijn afgestemd op de behoeften van de leerlingen. In het schoolveiligheidsplan en het anti-pestprotocol wordt beschreven hoe de school zowel fysiek als sociaal veilig blijft. Ook implementeert de school Schoolwide Positive Behavior Support (PBS) om een positieve, ondersteunende en voorspelbare omgeving te creëren, wat bijdraagt aan een bevorderlijk pedagogisch klimaat. PBS is gericht op het stimuleren van gewenst gedrag en het verminderen van problematisch gedrag bij leerlingen.

Op het Al Amana College bieden we drie verschillende schoolniveaus aan:

Mavo (vmbo-tl)
De mavo (vmbo-tl) is een vierjarige leerroute voor leerlingen met een theoretische leerstijl. Leerlingen worden voorbereid op het mbo en de havo. Leerlingen volgen zes algemene vakken, zoals aardrijkskunde en talen, en ontwikkelen zowel praktische vaardigheden als digitale competenties.

Havo
De havo is een vijfjarig programma dat leerlingen klaarstoomt voor het hbo. De eerste drie jaar bieden een brede basis van diverse vakken. Na de onderbouw kunnen leerlingen naar een mbo-vakopleiding of de havo-bovenbouw, waar ze een profiel kiezen, zoals natuur & techniek of economie. Naast ontwikkeling van kennis, versterkt de havo samenwerking, presentatievaardigheden en probleemoplossing. Het biedt mogelijkheden tot doorstroming naar vwo of hbo-opleidingen, afhankelijk van de resultaten en ambities van de leerling.

Vwo
Het vwo is een zesjarig programma dat brede kennis en kritisch-analytisch denken ontwikkelt. Met een vwo-diploma kunnen leerlingen naar de universiteit of het hbo. De eerste drie jaar van het vwo bieden basiskennis, waarna leerlingen kiezen uit profielen zoals natuur & techniek of economie & maatschappij. Het vwo stimuleert het verleggen van grenzen en ontwikkelen van een kritische denkhouding, cruciaal in de moderne wereld.

Op het Al Amana College begrijpen we dat elk kind zich op zijn eigen tempo ontwikkelt. Hoewel leerlingen een niveau-advies meekrijgen van de basisschool, zijn ze na groep 8 nog volop in ontwikkeling. Daarom bieden wij een tweejarige brede brugklas aan. Hier krijgen leerlingen de kans om te groeien en te ontdekken welk schoolniveau het beste bij hen past, of het nu mavo, havo of vwo is.

Tegengaan van kansenongelijkheid
Onze brugklasperiode duurt twee schooljaren en heeft als doel kansenongelijkheid tegen te gaan. In de brede brugklassen van klas 1 en klas 2 worden leerlingen met vergelijkbare schooladviezen bij elkaar geplaatst, zodat ze gedurende de brugperiode samenblijven. Aan het einde van het eerste jaar ontvangen de leerlingen advies over het meest geschikte niveau voor het tweede leerjaar, gebaseerd op rapporten, het leerlingvolgsysteem en gesprekken tussen mentoren, leerlingen en ouders. Aan het einde van het tweede leerjaar bepalen we welk categoriaal niveau het beste past bij de leerlingen.
Let op: voor leerlingen met een vwo-advies bieden we vanaf het eerste leerjaar een aparte vwo-klas aan.

Exelleren op eigen niveau
Ongeacht het niveau verwachten we van alle leerlingen een actieve werkhouding en sterke motivatie. Zo geven we iedere leerling de ruimte om zich te ontwikkelen en op zijn eigen niveau te excelleren!

Op het Al Amana College gaan we verder dan alleen het reguliere curriculum om onze leerlingen een verrijkende onderwijservaring te bieden. Naast de kernvakken bieden we twee extra vakken die onze identiteit weerspiegelen en onze leerlingen voorbereiden op een diverse wereld.

Levensbeschouwing
Op het Al Amana College nemen godsdienstlessen een speciale plek in waarin veel aandacht wordt besteed aan de Koran, de soenna en de daaruit voortvloeiende normen en waarden. We vinden het belangrijk dat onze leerlingen een diepgaand begrip van hun geloof ontwikkelen en deze waarden in hun dagelijks leven kunnen toepassen.

Arabisch en Turks
Naast het reguliere taalaanbod bieden we onze leerlingen de mogelijkheid om extra talen te leren, zoals het Arabisch* en Turks. Deze keuze benadrukt de culturele en taalkundige diversiteit van onze school, en helpt leerlingen om hun taalvaardigheden te verbreden. Het aanleren van deze talen draagt bij aan een verrijkte leerervaring en bereidt onze leerlingen voor op een multiculturele samenleving.

Keuzewerktijd
Op het Al Amana College staan er wekelijks ook vier keuzewerktijduren op het rooster. Deze uren zijn bedoeld voor ondersteuning, verdieping en/of verbreding in de vakken waar leerlingen zelf de keuze maken, soms met behulp van de mentor en ouders/verzorgers. Keuzewerktijd draagt bij aan het eigenaarschap van de leerlingen.

*Het vak Arabisch is verplicht.

Onze kernwaarden

Op het Al Amana College laten we ons leiden door vier kernwaarden die de ruggengraat vormen van ons onderwijs.

Respect

Gelijkwaardigheid, respect en acceptatie zijn voor ons vanzelfsprekend. Wij moedigen nieuwsgierigheid naar anderen aan. Daarom leer je bij ons ook over andere levensbeschouwingen en wereldbeelden.

Saamhorigheid

Onze school is een plek van openheid en inclusiviteit. Samen vormen we een hechte gemeenschap: je afkomst, ras, religie, geslacht of overtuiging doen er niet toe. 

Moed

Bij ons leer je verantwoordelijkheid nemen voor je handelen. Je laat je niet weerhouden door tegenslagen. Je ziet tegenslagen juist als kansen voor groei en verbetering. 

Ihsān إحسان

We streven naar excelleren op drie niveaus: kennis, gedrag en karakter. Dat kan alleen maar als je uit je comfortzone stapt en kritisch nadenkt. Dit zijn belangrijke aspecten van ihsān (excelleren).