Missie en visie
Individuele groei en ontwikkeling
We hechten waarde aan individuele groei en ontwikkeling, in samenwerking met ouders, en verbinden islamitisch onderwijs en opvoeding met elkaar. Al Amana College is niet alleen een school, maar een vertrouwde en prettige ’tweede thuis’ voor leerlingen, en een geruststellende voortzetting van de thuisopvoeding voor ouders. Wij willen goed onderwijs bieden op islamitische grondslag, gebaseerd op de Koran en Soenna.
Vaardigheden voor het leven
Ons onderwijs legt niet alleen de nadruk op traditionele vakken, maar ook op vaardigheden voor het leven, zoals plannen, organiseren, samenwerken en zelfreflectie. Ons doel is een positieve en respectvolle sfeer te creëren waarin leerlingen zich thuis voelen, met een focus op ontwikkeling en, intrinsieke motivatie.
Open leerhouding
Een open leerhouding staat bij ons centraal, waarbij leerlingen worden gestimuleerd voor hun mening uit te komen, te argumenteren en waardering te hebben voor diversiteit. Ons doel is om elke leerling met kennis, vaardigheden, zelfvertrouwen en een positief zelfbeeld onderdeel te laten zijn van de Nederlandse samenleving.
Onze kernwaarden
We hebben oog voor de onderwijsbehoeften van onze leerlingen en medewerkers. We behandelen elkaar met respect en staan open voor verschillen. Vanuit vier kernwaarden bouwen we aan ons onderwijs en onze schoolcultuur.
Onze kernwaarden binnen burgerschapsvorming
1. Respect
Wij geloven dat God ieder mens en ieder levend wezen heeft geschapen. Vanuit dat besef staat respect voor mens, natuur en de schepping centraal in onze school. We zien verschillen niet als probleem, maar als een verrijking voor onze gemeenschap.
In ons pedagogisch handelen behandelen wij iedereen gelijkwaardig, vriendelijk en met respect. We stimuleren leerlingen om nieuwsgierig te zijn naar de ander, vragen te stellen zonder te oordelen en uit te gaan van de positieve intentie van de ander. We gaan ervan uit dat ieder mens van nature goed is.
Vanuit het geloof en de eigen religieuze identiteit geven we leerlingen handvatten om actief, verantwoordelijk en positief deel te nemen aan de Nederlandse samenleving. Binnen het onderwijs maken leerlingen kennis met andere levensbeschouwingen en worden ontmoetingen georganiseerd, zodat zij de ander leren kennen en begrijpen.
2. Saamhorigheid
Wij geloven dat wij allen deel uitmaken van één menselijk gezin, ongeacht afkomst, religie, overtuiging of achtergrond. Op school besteden we veel aandacht aan het versterken van verbinding en onderlinge cohesie, binnen én buiten de school.
Iedereen wordt erkend in zijn eigenheid en niemand wordt buitengesloten. We moedigen leerlingen aan om hun talenten in te zetten en die van anderen te waarderen. In de omgang met elkaar stimuleren we geduld, respect, behulpzaamheid en vriendelijkheid. Pesten, uitsluiting en discriminatie worden niet geaccepteerd.
3. Ihsān
Ihsān staat voor streven naar het beste van jezelf: excelleren in kennis, gedrag en karakter. Vanuit deze kernwaarde begeleiden we leerlingen bij hun persoonlijke, religieuze en maatschappelijke ontwikkeling.
Excelleren vraagt om groei en uit je comfortzone durven stappen. Daarom besteden we aandacht aan kritisch denken en zelfreflectie. Leerlingen mogen van elkaar verschillen en leren om een eigen mening te vormen. Wij reiken de kennis, vaardigheden en houding aan die nodig zijn om succesvol te zijn in de samenleving en een positieve bijdrage te leveren.
4. Moed
Moed betekent voor ons: verantwoordelijkheid nemen voor je handelen en voor de wereld waarin je leeft. We geloven dat ieder mens de opdracht heeft gekregen om goed te zorgen voor zichzelf, anderen en de schepping.
Wij leren leerlingen om door te zetten wanneer het moeilijk wordt, om uitdagingen niet uit de weg te gaan en om vanuit hun identiteit bij te dragen aan de Nederlandse samenleving. Moed betekent ook: kritisch durven denken, niet meegaan in groepsdruk en conflicten op een diplomatieke manier oplossen.
Leerlingen leren dat zij hun recht kunnen halen via formele en respectvolle wegen en niet door eigenrichting. Zo leiden wij leerlingen op tot zelfbewuste, zorgzame en sociale wereldburgers, met behoud van een sterke eigen identiteit

