Bestuursfilosofie
Binnen Al Amana Scholen is er een sterk besef dat goed bestuur een voorwaarde is voor goed onderwijs. We werken vanuit principes die passen bij onze identiteit en manier van werken. Verantwoordelijkheid, transparantie en samenwerking zijn daarbij leidend.
Onze bestuursfilosofie rust op drie uitgangspunten
• eigenaarschap ligt zo laag mogelijk in de organisatie
• medewerkers krijgen maximale ruimte om zich te ontwikkelen
• door samenwerking ontstaat synergie en kwaliteit
Deze uitgangspunten geven richting aan onze keuzes en bepalen hoe wij met elkaar omgaan en hoe wij onze organisatie vormgeven.
Governance
Wij hanteren een duidelijke scheiding tussen bestuur en toezicht. De governance is als volgt ingericht:
Het College van Bestuur is verantwoordelijk voor de gehele organisatie, het beleid en de onderwijskwaliteit van alle scholen binnen de stichting. Het College van Bestuur is werkgever van al het personeel en werkt nauw samen met schoolleiders, medezeggenschapsgremia en het bestuurskantoor.
De Raad van Toezicht houdt toezicht op het functioneren van de organisatie en het College van Bestuur. Daarnaast heeft de Raad een adviesrol en is werkgever van het College van Bestuur.
Het College van Bestuur informeert de Raad van Toezicht regelmatig over onderwerpen zoals:
- onderwijskwaliteit,
- identiteit en schoolprofiel,
- personeel en organisatie,
- leerlingen en welbevinden,
- financiën en bedrijfsvoering,
- huisvesting en nieuwbouw.

