We ondersteunen onze leerlingen in hun ontwikkeling, met als doel dat iedere leerling met een goed gevulde rugzak uitstroomt en voldoende is toegerust om een positieve bijdrage te leveren aan de samenleving en een passende plek in de maatschappij te vinden.
De ondersteuningsstructuur van het Al Amana College is erop gericht aan te sluiten bij de onderwijs- en ondersteuningsbehoefte van de leerlingen en te bekijken per leerling hoe het onderwijs en de begeleiding vormgegeven dient te worden. We bieden laagdrempelige basisondersteuning en indien nodig kan er ook extra ondersteuning (aanvullende en intensieve ondersteuning) worden ingezet.
De mogelijkheden van extra ondersteuning voor leerlingen die meer nodig hebben dan de basisondersteuning zijn beschreven in ons ondersteuningsaanbod hieronder in een figuur weergegeven. De ondersteuningscoördinator/orthopedagoog coördineert de extra ondersteuning en voert deze met ondersteuning van de leerlingbegeleider uit, eventueel in samenwerking met de kernpartners. Voor deze leerlingen wordt een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) opgesteld. Hierin staan de onderwijsdoelen en de ondersteuningsbehoeften van de leerling en is beschreven hoe de extra ondersteuning wordt vormgegeven. Het OPP wordt opgesteld in overleg met de ouders en (indien relevant) met een of meer ketenpartners.
Hoorrecht bij het ontwikkelingsperspectiefplan (OPP)
Zowel de ouders als de leerling, mogen meepraten over de extra hulp of ondersteuning die wij als school aan de leerling willen bieden. Dat noemen we het hoorrecht. Hoe de hulp of ondersteuning voor de leerling eruit gaat zien schrijven we op in een plan, het ontwikkelingsperspectiefplan (OPP).
Als we zo’n plan maken, zullen we de ouders daar altijd bij betrekken. U heeft als ouder het recht om mee te denken en in te stemmen met het handelingsdeel van het plan. Ook de leerling vragen we wat het van het plan vindt en ook dat wordt in het plan opgeschreven.
Vanaf 1 augustus 2025 geldt het hoorrecht: dat betekent dat we de leerling actief vragen naar zijn of haar mening over het plan. We doen dit op een manier die past bij de leeftijd en het ontwikkelingsniveau van de leerling. Wat de leerling zelf belangrijk vindt, nemen we op in het OPP. Op deze manier zorgen we ervoor dat het plan echt aansluit bij de behoeften en wensen van zowel ouders als leerling.
Ondersteuningsaanbod Al Amana College
3.1 Mentoraat
Iedere leerling heeft een mentor. De mentor is het vaste aanspreekpunt voor de leerling en de ouder(s). Iedere leerling zit in een mentorklas met één of twee vaste mentoren.
De mentor vervult een cruciale rol in de leerlingbegeleiding. Hij volgt niet alleen de leeropbrengsten van de leerlingen voor de verschillende vakken, maar ook hun sociaal-emotioneel functioneren. Mentoren en vakdocenten spelen een belangrijke rol in de ondersteuning van leerlingen bij de verschillende vakken, basisvaardigheden, studievaardigheden, LOB, en gedrag. Zij hebben goed zicht op de ontwikkeling van iedere leerling.
3.2 Samenwerking met kernpartners
Het is belangrijk dat de school, ouder(s) en de leerling goed samenwerken. Op het Al Amana College werken deskundige medewerkers die samen met de leerling en ouder(s) kijken wat de beste aanpak voor de leerling is.
Als een leerling andere ondersteuning nodig heeft dan de school kan bieden, dan krijgen de leerling en zijn ouder(s) gericht advies voor hulpverlening buiten de school.
Om het onderwijs en de begeleiding goed af te stemmen op wat de leerling nodig heeft, werken wij samen met de adviseur onderwijs van het Samenwerkingsverband passend onderwijs Sterk VO, gezinswerkers, leerplicht en de jeugdgezondheidszorg (JGZ). Zo nodig werken we ook samen met andere hulpverleningsinstanties. De betreffende leerlingen en ouders zijn hier altijd van op de hoogte en hebben toestemming verleend.
3.3 Pestpreventie en omgangsprotocol
Het Al Amana College accepteert pesten in en rondom school niet. Wij zetten ons ervoor in om een pestprobleem samen met de betrokkenen op te lossen volgens het gedachtegoed van Positive Behavior Support (PBS).
Wij gaan in gesprek om erachter te komen waar het pestgedrag vandaan komt en wat de pester nodig heeft om zijn gedrag aan te passen. Gaat het pesten toch door, dan kan er een schorsing volgen (intern of extern) of een verwijdering van school. Per situatie wordt bekeken welke consequentie volgt op het pestgedrag.
U vindt het omgangsprotocol op onze website. Onze coördinator omgangsprotocol (anti-pestcoördinator) is mevrouw K. Azahaf, k.azahaf@alamanacollege.nl.
3.4 Klachtenregeling
Wanneer leerlingen of ouder(s) ontevreden zijn of klachten hebben, is het belangrijk dat zij de klacht zo snel mogelijk met de school bespreken, bij voorkeur met de persoon waarover de klacht gaat. De meeste klachten kunnen gelukkig in een goed gesprek worden opgelost.
Is dit niet het geval, dan is er de mogelijkheid om een officiële klacht in te dienen bij de schoolleiding, die deze vervolgens zal oppakken.
Ouder(s) en leerlingen kunnen hierbij een beroep doen op ondersteuning van de interne vertrouwenspersonen; mevrouw I. Kallache (i.kallache@alamana.nl), mevrouw H. El Yakoubi (h.elyakoubi@alamana.nl), de heer B. El Boujjoufi (b.elboujjoufi@alamanacollege.nl) en de heer M. Osrout (m.osrout@almanacollege.nl) van het Al Amana College.
Zij kunnen de leerling en ouders/verzorgers zo nodig doorverwijzen naar de juiste hulpverleners binnen of buiten de school. Ook kunnen leerlingen bij de interne vertrouwenspersoon terecht voor een melding van seksuele intimidatie, misbruik, en ernstig fysiek of geestelijk geweld.
De schoolleiding en de interne vertrouwenspersoon zullen een klacht zorgvuldig behandelen. Wanneer een klacht niet naar tevredenheid van de ouder(s) of leerling door de schoolleiding wordt behandeld, dan kan de klager zijn klacht schriftelijk indienen bij het bestuur van de school. Voor de klachtenregeling van ons bestuur verwijzen wij u naar de website van Al Amana Scholen.
Als de klager vindt dat het bevoegd gezag zijn klacht niet naar tevredenheid heeft behandeld, dan kan hij een objectief oordeel vragen aan de Landelijke Klachtencommissie (LKC), waarbij Al Amana is aangesloten. Deze commissie geeft dan een advies aan het bestuur, dat meestal wordt opgevolgd. De procedure van de LKC is inzichtelijk gemaakt in beeld via een infographic.
Het adres van de Landelijke Klachtencommissie is:
Landelijke Klachtencommissie Onderwijs
Postbus 85191
3508 AD Utrecht
www.onderwijsgeschillen.nl
3.5 Meldcode kindermishandeling
Beroepskrachten in het onderwijs zijn verplicht om bij vermoedens van geweld en/of verwaarlozing in huiselijke kring de meldcode voor huiselijk geweld en kindermishandeling te gebruiken. De landelijk voorgeschreven stappen zijn opgenomen in ons protocol meldcode. De ondersteuningscoördinator (mevrouw S. Mezgouri, s.mezgouri@alamanacollege.nl) is de aandachtsfunctionaris in dit proces.
Dit protocol is te vinden op onze website. Ook staat ons schoolveiligheidsplan op de website van het Al Amana College. Het schoolveiligheidsplan bevat onder andere: het omgangsprotocol, de omgang met sociale media, meldcode huiselijk geweld, de klachtenregeling, schorsing en verwijdering.